Tämä sivusto käytttää evästeitä. Käytämme evästeitä tunnistamaan sinut kun palaat sivustolle. Käytämme evästeitä myös sivuston käytön tilastointiin.
Kotityöpalveluita ostaessasi kannattaa ottaa huomioon muutamia asioita. Käymällä asiat läpi etukäteen tai viimeistään hankintavaiheessa teet parempia valintoja.
Voit hankkia kotityöpalvelua itsellesi tai lähiomaisellesi. Halutessasi voit sopia säännöllisesti toistuvasta palvelusta tai tilata palvelua satunnaisesti, kun palvelulle on tarvetta. Suomen Kotityöpalveluyhdistyksen jäsenyrityksistä voit tiedustella seuraavia palveluita:
Tiedustele rohkeasti, mitä kaikkia palveluita kotityöpalveluyritykset tarjoavat!
Kotityöpalvelun laatusertifikaatti on yksityiselle palveluntuottajalle myönnettävä tunnustus toiminnan ja palvelun laadusta. Sertifikaatti myönnetään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Se on tunnustus seuraavista asioista:
Kuluttajansuojalaki edellyttää, että kuluttaja saa arvion tilaamansa palvelun kokonaishinnasta. Sinulla on oikeus ja velvollisuus tietää haluamasi palvelun hinta ja sisältö, ennen kuin sitoudut mihinkään. Varmista siis palveluntuottajalta, paljonko palvelu maksaa ja mistä hinta muodostuu.
Kun haluat teettää remontin tai muun työn urakalla, ammattitaitoinen palveluntarjoaja haluaa käydä tutustumassa remontoitavaan tilaan tehdäkseen sitovan arvion. Puhelimitse voi antaa vain suuntaa-antavan arvion.
Kotityöpalveluyritys hinnoittelee palvelunsa kuten kaikki vastuulliset yritykset. Hinnoittelun on katettava työntekijän palkka, verot, vakuutukset, toimitilan ylläpitokustannukset, työvälineiden ja -aineiden hankintakulut, ostettavat tukipalvelut ja lukuisat muut asiat.
Kotityöpalvelu hinnoitellaan yleensä työhön kuluvan ajan mukaan tuntiveloituksella. Pääkaupunkiseudulla tuntiveloitus on hieman korkeampi kuin muualla Suomessa.
Jotkut yritykset hinnoittelevat työn siivottavan neliömäärän mukaan, mutta tämä hinnoitteluperuste ei ole kovin yleinen. Joillakin yrityksillä on työlle vähimmäishinta, siivousyrittäjillä usein kahden tunnin veloitus. Tieto- ja viestintätekniikkayrityksellä minimihinta voi olla tunnin veloitus. Palvelun maksaminen laskulla voi lisätä kokonaiskustannuksia muutamalla eurolla.
Hinnoittelu voi vaihdella viikonpäivän ja vuorokaudenajan mukaan. Esimerkiksi loppuviikosta siivouksen tuntihinta voi olla korkeampi kuin alkuviikosta. Lauantaina, sunnuntaita tai muuna poikkeavana aikana tehtävällä työllä voi olla eri hinta.
Osa yrityksistä veloittaa matkakulut erikseen, kun taas jotkut yritykset eivät niitä erittele. Jotkut siivousyritykset perivät erillisen hinnan yrityksen välineiden ja aineiden käytöstä. Ammattikäyttöön suunnitellut työvälineet ovat ergonomisia, ja käyttäessään yrityksen omia aineita ja välineitä yrittäjä voi varmistaa välineiden puhtauden ja toimintakunnon.
Ennen kuin lopullisesti päätät, mitä palveluja haluat tehtävän ja millaista palvelun laadun tulisi olla, sovi palveluntuottajan kanssa tapaaminen palvelupaikkaan ja pyydä häntä antamaan paikan päällä arvio esim. siivottavan kohteen vaatimasta ajasta, tarvittavista työvälineistä, aineista, siivottavien neliöiden määrästä, hinnoitteluperusteista jne. Ammattilainen tuntee työajan ja tuloksen kannalta tehokkaimmat toimintatavat.
Palveluntuottaja voi ottaa myös mittoja siivottavista tiloista tai tehdä arvioita remontoitavista kohteista.
Mikäli olet tilaamassa jatkuvampaa säännöllistä palvelua, on sekä palveluntuottajan että asiakkaan kannalta parasta, että palveluntuottaja pääsee testaamaan siivottavaa tilaa ja antaa vasta sen jälkeen arvion palvelun suorittamiseen kuluvasta ajasta ja palvelun hinnasta. Lisäksi voit tämän jälkeen myös itse tehdä vielä täsmennyksiä. Myös koesiivouksen kustannuksista kannattaa pyytää etukäteen hinta-arvio.
Voit myös pyytää yritystä näyttämään yrityksen sertifikaatin, laatukäsikirjan sekä yrityksen palvelutuotteista tarkemmat kuvaukset.
Palvelusta kannattaa sopia aina kirjallisesti. Asiakkaan ja palveluntuottajan pitää sopia monista tärkeistä asioista, jotka eivät ilman sopimusta välttämättä tule mieleen. Palvelu kokonaishinnan tai tuntihinnan, keston ja käyntitiheyden lisäksi sopimukseen kirjataan muun muassa palvelun kuvaus eli kohteessa suoritettavat tehtävät, palvelun laatutaso, avainten luovuttaminen ja vaitiolovelvollisuus.
Remonteista sovitaan aikataulu, suoritettavat työt ja töissä käytettävät materiaalit sekä kuka hankkii tarvittavat materiaalit. Laatutason osoittamiseksi voit pyytää esimerkiksi valokuvia aiemmista työkohteista tai aiempien asiakkaiden yhteystiedot laatutason selvittämiseksi. Sopimuksen yhteydessä tehdään sopimus myös avainten luovuttamisesta ja palauttamisesta.
Palveluja hankkiessa kannattaa perehtyä yrityksen arvoihin, toiminta-ajatukseen ja asiakasryhmiin, sillä ne ovat selkäranka, jonka varassa yritys seisoo. Voit tarkastella arvoja ja toiminta-ajatusta vaikkapa seuraavien kysymysten kautta:
Hyvä ja luotettava palveluntuottaja kertoo yrityksen saamasta asiakaspalautteesta niin, että siinä tulee esille yrityksen erityisosaaminen ja kyky vastata asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Yrityksellä voi olla käytössään erilaisia asiakasta yksilöllisesti helpottavia toimintatapoja.
©2024 Kotityöpalvelut ry
Mainostoimisto Huomio
Tämä sivusto käytttää evästeitä. Käytämme evästeitä tunnistamaan sinut kun palaat sivustolle. Käytämme evästeitä myös sivuston käytön tilastointiin.
Pakollliset evästeet tulee olla käytössä, jotta pystymme muistamaan asetukset sallimistasi evästeistä. Myös sivuston toiminta vaatii pakollisten evästeiden hyväksymistä.
Jos laitat evästeet pois päältä, tulee sinun joka kerta hyväksyä tai sallia evästeet.